Miten tulla somevaikuttajaksi?
Somevaikuttajuus on noussut yhä merkittävämpään asemaan nykypäivän digitaalisessa maailmassa. Monet haaveilevatkin siitä, että voisivat tehdä intohimoisesta harrastuksestaan tai kiinnostuksen kohteestaan ammatin ja saavuttaa samalla vaikuttavuutta ja seuraajia sosiaalisessa mediassa. Tässä artikkelissa digiyrittäjä ja somevaikuttajien valmentaja Peppi Kärki kertoo, miten sinäkin voit menestyä somevaikuttajana.
Valmistele toimintasi ja nouse somevaikuttajaksi
Ensimmäinen kysymys liittyy useimmiten ylipäätään aloittamiseen ja menestyksen kasvattamiseen, mutta lopulta edessä on myös se, miten somevaikuttaja tienaa rahaa, ja miten esimerkiksi verotus sen suhteen hoidetaan. Tienaamisen aloittamisesta puhumme tämän artikkelin loppupuolella, mutta itse verotukseen liittyvistä seikoista voit lukea lisää täältä.
Somevaikuttajuus vaatii työtä, omistautumista ja strategista suunnittelua. Ensimmäinen ja ehkä tärkein askel on löytää oma intohimo ja vahvuusalueet. Somevaikuttajana menestyminen edellyttää aitoutta ja intohimoa siihen, mitä tekee. Siksi on tärkeää valita aihe, joka todella jaksaa innostaa omaa itseä vielä vuosienkin päästä.
Toinen askel on valita sopiva some-alusta, kuten Instagram, YouTube tai TikTok. On tärkeää poimia alusta, joka sopii parhaiten sen tyyppisille sisällöille, joita sinä haluat tuottaa, ja jossa kohdeyleisösi todennäköisesti viettää aikaa. Esimerkiksi jos olet hyvä valokuvaaja, Instagram voi olla hyvä alusta kuvien jakamiseen, kun taas jos olet hyvä tarinankertoja, YouTube voi olla parempi vaihtoehto.
Luo sisältöjä ja erotu joukosta
Kun olet valinnut alustat, on aika luoda ja jakaa sisältöä. Sisällön laatu ja johdonmukaisuus ovat avainasemassa somevaikuttajuuden rakentamisessa. Pyri luomaan ainutlaatuista ja laadukasta sisältöä, joka erottuu massasta. Pidä yllä aktiivista läsnäoloa, luo vuorovaikutusta seuraajiesi kanssa ja aitoa yhteisöä. Vastaa kommentteihin ja viesteihin, ja osoita kiinnostusta seuraajiesi mielipiteisiin ja ajatuksiin.
Voit esimerkiksi keskittyä tiettyyn niche-aiheeseen tai tuoda oman persoonallisen twistisi sisältöön, jotta se houkuttelee ja sitouttaa seuraajia. Yksi keskeinen tekijä somevaikuttajuuden rakentamisessa on brändin rakentaminen. Somevaikuttajan brändi kertoo siitä, kuka olet, mitä arvoja edustat ja millaista sisältöjä jaat.
Muista myös pitää silmällä trendejä ja muutoksia alustoilla. Some-maailma muuttuu nopeasti, ja menestyvät somevaikuttajat ovat niitä, jotka pystyvät mukautumaan muutoksiin ja hyödyntämään uusia mahdollisuuksia.
Valmistaudu yhteistöihin
Kun onnistut saamaan riittävästi näkyvyyttä ja oikeanlaista sitoutunutta kohdeyleisöä, olet valmis valjastamaan kanavasi tienaamistarkoituksiin. Somevaikuttajana voit tehdä sisällöissäsi kaupallisia yhteistöitä, joissa yhteistyökumppanin tuote tai palvelu näkyy sisällöissäsi, ja saada näistä ennalta sovitun korvauksen.
Toisinaan somevaikuttajaksi ryhtyneet tekevät affiliate-yhteistöitä, joissa korvauksen suuruus muodostuu esim. klikkausten tai myyntien perusteella. Myös esimerkiksi Youtubessa on mahdollista hankkia mainostuloja, kun tietty tilaajamäärä täyttyy. Yhteistöitä kannattaa siis lähteä kyselemään rohkeasti itse suoraan yrityksiltä, mutta on myös olemassa valmiita alustoja, joissa yhteistöitä on asetettu valmiiksi haettavaksi.
Eezyn Kevytyrittäjäpalvelu hoitaa puolestasi kaikki paperityöt, jolloin voit keskittyä vain siihen, mitä todella haluat tehdä. 5-7% palvelumaksu muodostuu pelkästään laskutuksesi perusteella. Näin ollen voit riskittä testata palvelua, kun sinun ei tarvitse murehtia rekisteröitymiskuluista tai kuukausittain automaattisesti juoksevista kuluista.
Ja itseasiassa Eezy ei ole pelkästään perinteinen kevytyrittäjäpalvelu, vaan Eezy tarjoaa myös mahdollisuuden luoda omia verkkokursseja Campwire-verkkokurssialustan avulla. Alustan käyttö on ennen vaatinut oman Y-tunnuksen, mutta nyt sen käyttö on mahdollista kevytyrittäjänä ja ainoastaan Eezyn käyttäjille. Verkkokurssien maksuliikenne hoituu kätevän EezyPay-maksuratkaisun kautta.
Kirjoittaja: Someyrittäjä: Peppi Kärki
Peppi Kärki, joka tunnetaan myös nimellä @pitkatossula, on sosiaalisen median sisällöntuottaja, somevalmentaja ja passiivisten tulojen musta vyö. Hän hyppäsi aika- ja paikkariippumattomaan digiyrittäjyyteen opettajan työstään vuonna 2021 äitiyslomansa aikana. Peppi on valmentajana auttanut satoja samantapaisesta vapaudesta haaveilevia kääntämään sosiaalisen median tulovirroiksi.
Tee testi ja selvitä olisiko kevytyrittäjyys sinun juttusi!
Näppärällä viiden kysymyksen testillä selvität, sopisitko sinäkin työn vapaudesta nauttivaksi Eezy-kevytyrittäjäksi.
Aloita kevytyrittäjyys vaikka heti
Haluaisitko kevytyrittäjäksi? Eezyn palveluun rekisteröityminen on maksutonta, eikä se velvoita sinua mihinkään. Maksat palvelun käytöstä vasta palkanmaksun yhteydessä. Aloita vaikka saman tien tai tutustu rauhassa.
Rekisteröidy maksutta
Tee työ
Veloita asiakasta